Ευρωπαϊκή Εταιρεία
Ελέγχων & Πιστοποιήσεων A.E

Διαφοροποίηση Καινοτομία και λοιπά Επιχειρηματικά «Δαιμόνια».


 

 Είναι μάλλον εύκολο να περιγράψει κανείς με απλές λέξεις, έννοιες αναγκαίες και απαραίτητες προκειμένου κάποιος να καταφέρει να επιβιώσει στον επαγγελματικό στίβο. Εξαιρώντας τις ατελείωτες ώρες προσπάθειας, την αφοσίωση αλλά και την υπομονή και επιμονή στις προσωρινές αποτυχίες μία ακόμη «βασική» παράμετρος είναι η διαφοροποίηση του προϊόντος από τα ομοειδή.

Η σημασία της διαφοροποίησης…. Αυταπόδεικτη. Αυτός είναι ο λόγος που ενσωματώνονται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα τρόφιμα τόσες προβλέψεις για προϊόντα που διαφοροποιούνται από τον ανταγωνισμό των ομοειδών με χαρακτηριστικά ή ιδιότητες τους που οφείλονται στην περιοχή που καλλιεργούνται ή εκτρέφονται  πχ Προστατευόμενη ονομασία προέλευσης ΠΟΠ, ΠΓΕ προστατευόμενη γεωγραφική ένδειξη, ή άλλα πάλι από την μέθοδό καλλιέργειας εκτροφής «βιολογικά», «ελευθέρας βοσκής».

Τέλος διαφοροποίηση μπορεί να γίνει και με βάση θρησκευτικούς λόγους όπως το halal και το kosher.

Εμεί οι Έλληνες, που τυχαίνει να κατοικούμε σε ένα προνομιακό γεωγραφικό σημείο που έχει προικιστεί από την φύση αλλά και από την πανσπερμία των πολιτιστικών και άλλων επιρροών από  μετακινουμένους πληθυσμούς που έχουν αφήσει το αποτυπωμά τους στην χώρα μας, είναι εύκολο να εντοπίσουμε προϊόντα οι οργανισμούς που με τις ιδιότητές τους, διαφοροποιούνται αμέσως από τον ανταγωνισμό. Πχ φέτα , ελιές, λάδι κτλ.

Μια τέτοια περίπτωση είναι και αυτή του μαύρου χοίρου που είναι και αυτός αρχαίος κάτοικος της Μεσογείου. Μια εξημερωμένη φυλή και όχι αγριόχοιρος που παρ’ ότι έχει ομοιότητες με αυτόν στην εμφάνιση, αποτελεί είδος προς εξαφάνιση, μαζί με άλλες αυτόχθονες φυλές ζώων.

Τα ίχνη της φυλής του στον ελλαδικό χώρο φτάνουν μέχρι το 5.500 π.Χ. σύμφωνα με αρχαιολογικά ευρήματα, οστά από οικόσιτο μαύρο χοίρο, όπου βρέθηκαν σε οικισμό στους Σιταγρούς Δράμας. Πιθανολογείται δε ότι είναι το πρώτο εκτρεφόμενο γουρούνι της Ευρώπης. Πράγμα το οποίο εντυπωσίασε την οικογένεια Φωτιάδη  και θεώρησε καθήκον της να ασχοληθεί και πάλι με το εθνικό μας χοίρο, συνδέοντας την κτηνοτροφική της παράδοση με αυτήν την φυλή.

Η εκτροφή των μαύρων χοίρων Ολύμπου είναι ημιεκτατική, καθώς τα ζώα από τον 5ο μήνα της ζωής τους μέχρι τον 11ο αναπτύσσονται ελευθέρα σε ορεινό βοσκότοπο 300 στρεμμάτων. Αυτό τα διαφοροποιεί σημαντικά από την συμβατική εντατική χοιροτροφία. Ενώ ένα συμβατικό γουρούνι γεννά 12-14 γουρουνάκια,  ο ελληνικός μαύρος χοίρος γεννά μόλις 7. Σε αντίθεση δε με το συμβατικό γουρούνι που αξιοποιείται σε ηλικία 5 μηνών με βάρος 110 κιλών, ο μαύρος χοίρος σε ηλικία 11 μηνών με βάρος 100 κιλά.

Η ιστορία και το μεράκι για διαφοροποίηση του προϊόντος έδωσαν άλλη μια καινοτομία στο κρέας του μαύρου χοίρου Ολύμπου, εντάσσοντας στην διατροφή του τον εθνικό μας καρπό, την ελιά. Η διατροφή με την ελιά δίνει προστιθέμενη αξία στο κρέας τόσο στη γεύση, γιατί η ελιά έχει έντονα αρώματα, όσο και στη διατροφική του αξία. Μετά από αναλύσεις διαπιστώθηκε η ιδιαίτερα αυξημένη περιεκτικότητα του σε ω3 36 λιπαρά.  Ενώ το συμβατικό γουρούνι έχει 0,08 ω3 ω6, ο μαύρος χοίρος ταϊσμένος με ελιά έχει 4,58.  Έχει επίσης περισσότερη πρωτεΐνη και σίδηρο και λιγότερο ενδομυϊκό λίπος, δηλαδή βλέπουμε ότι δημιουργεί ένα κρέας με υψηλή διατροφική αξία.

Η Φάρμα Φωτιάδη κατοχύρωσε με ευρωπαϊκό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας τη μέθοδο διατροφής με ελιά, από τον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας το 2014 και κατέθεσε αίτηση για παγκόσμια ευρεσιτεχνία το 2015.

Το κρέας του Μαύρου χοίρου εκτρεφόμενο με καρπό ελιάς απέσπασε άριστες αξιολογήσεις από 28 διακεκριμένους γευσιγνώστες και ειδικούς επιστήμονες. Εκτίμησαν τα μυστικά, την εμφάνιση, τη γεύση και τα αρώματα του εκλεκτού κρέατος. Οι υψηλές βαθμολογίες φημισμένων επαγγελματιών μεταξύ τριών τυφλών δειγμάτων ξεπέρασαν κάθε προσδοκία.

Η EUROCERT πιστοποιεί το τυποποιητήριο της συγκεκριμένης επιχείρησης έναντι των απαιτήσεων των πιο απαιτητικών ευρωπαϊκών προτύπων για την ασφάλεια και την ποιότητα των τροφίμων IFS FOOD V6.

Ο Μαύρος χοίρος Ολύμπου είναι  ένας αυτόχθον θησαυρός που βρίσκεται στην κυτταρική και ιστορική μας μνήμη.  Τα διαφοροποιημένα αυτά προϊόντα - κυρίως αλλαντικά - που ενσωματώνουν μεράκι τεχνογνωσία αλλά και καινοτομία είναι μία ακόμη απόδειξη επιχειρηματικής επιτυχίας, και δείχνουν τον δρόμο για αντίστοιχες προσπάθειες. 

 

Αθανάσιος Μπλάνας

Senior Product Manager EUROCERT

Συνολικές επισκέψεις :